Aankoop camper

 

Bij aankoop van een camper gaat men zeker niet over één nacht ijs, daar gaan veel overwegingen aan vooraf.

 

Het idee onstaat vaak in een droomfase, want wie wil er nou niet onbekommerd zwerven langs de mooiste plekjes in Europa. Eigen bed, douche en toilet bij de hand, kortom daar kan geen hotel tegenop. Wanneer de plannen serieuze vormen aannemen kan de zoektocht beginnen en komt u er snel genoeg achter dat er meerdere wegen naar Rome leiden.

 

De vier type campers op een rij:

 

1) Alkoof

2) Buscamper

3) Halfintegraal

4) Integraal

 

U zult merken dat het niet zo eenvoudig is om de juiste camper te kiezen. Campers zijn er in veel soorten en maten, maar welke camper past er nu het beste bij uw wensen en budget? De eerste en misschien wel de belangrijkste vraag is: welke plannen heeft u voor het gebruik van de camper? Koopt u een camper met de bedoeling er een paar weken vakantie, af en toe een weekendje en een korte vakantie in door te brengen. Of zit u al in een levensfase met veel vrije tijd om bijvoorbeeld te overwinteren in het zuiden van Europa. Ook het gebruik voor wintersport stelt weer andere eisen aan de opbouw. Allemaal factoren die mede de keuze van het type camper bepalen. Denk daarnaast ook eens kostenbesparend: een kleine camper die voldoet voor vakanties is ook als boodschappenwagen rondom het huis te gebruiken.

 

1) Alkoofcamper

Door boven de cabine een alkoof te bouwen, voorzien van een tweepersoons bed, ontstaat een ruime en vooral knusse slaapplaats. De alkoof is de camper bij uitstek voor gezinnen. Voordeel is de royale leefruimte, nadeel iets meer brandstofverbruik omdat de alkoof tamelijk veel wind vangt tijdens het rijden.

 

2) Buscamper

Camperbussen hebben op een klein oppervlak alles wat een mens nodig heeft. Het grote voordeel van de camperbus is zijn geringe afmeting, zodat u bijna overal kunt komen en parkeren. Dergelijke campers zijn ook perfect als transportmiddel voor woon-werkverkeer.

 

3) Halfintegraal

Het model dat vooral bij senioren in de smaak valt is de zogenaamde halfintegraal. Bij deze bouw is de orginele cabine in stand gebleven. Achter de cabine is de opbouw geplaatst. De halfintegraal is over het algemeen langer dan de alkoof, omdat we graag over leefruimte beschikken. Er is bij de halfintegraal vaak keuze uit: enkele bedden, queensbed, fransbed of een dwarsbed boden de garage. Grote voordeel is de geringe hoogte dus minder brandstofverbruik. Tegenwoordig zijn de halfintegraal campers ook leverbaar met hefbedden boven de zithoek. Dit model is vooral interessant bij gezinnen.

 

4) Integraal

Hier is de oorspronkelijke cabine vervangen door een compleet nieuwe opbouw. Zo ontstaat een recht front met een grote gebogen voorruit. Veruit de meeste modellen hebben bij de voorstoelen een groot hefbed dat ingeklapt nauwelijks zichtbaar is en geen ruimte inneemt. Om hier in te komen is soms een kleine trap nodig, dit kan voor senioren een nadeel zijn.

 

Basisvoertuig

Kijk niet alleen naar de indeling en inrichting maar zeker zo belangrijk is het basisvoertuig. De meeste campers staan op een Fiat Ducato chassis, af en toe wordt een Renault Master of Ford Transit gebruikt. Fiat heeft een speciaal chassis en een speciale motor ontworpen voor de camperbranche. De Mercedes Sprinter en Iveco Daily zijn wagens met achterwielaandrijving. De motorkeuze is ook afhankelijk van de verlangde prestatie.

 

Tot slot

Neem de tijd en neem vooral geen overhaaste beslissingen waarvan u later spijt kunt krijgen. Bij Rozendom Campers krijgt u een goed advies en krijgt u de mogelijkheid om uitgebreid de camper te bekijken en hier een proefrit mee te maken. Het gevoel moet goed zijn!